БАГШИЙН ХӨГЖЛИЙГ ДЭМЖИХ ХУУЛИЙН ХЭРЭГЖИЛТ, БЭРХШЭЭЛ, ШИЙДЭЛ
Их, дээд сургуулийн багш нарын жишээн дээр
Abstract
Монгол улсад их, дээд сургуулийн багшийн хөгжлийг дэмжих тогтолцоо хангалттай хэмжээнд ажиллахгүй байна. Багшлах ажлыг сайжруулах, хариуцлагыг бэхжүүлэх гэсэн хоёр чухал шаардлагын дагуу багшийн үнэлгээний тогтолцоо дэлхий даяар улам бүр анхаарал татсан асуудал боллоо. Олон улсад багшийн ажлын гүйцэтгэлийг тогтмол, цогц байдлаар үнэлдэг. Ихэнх улсад сургалтын чанарыг тодорхойлдог багшийн стандарт байдаг. Манай улсад төрийн өмчит болон хувийн их, дээд сургуулиуд багшийн хөгжлийг дэмжих төв, багш нарыг хөгжүүлэх хөтөлбөртэй хэдий ч багшийг хичээл заах, судалгаа хийх, тэтгэлэг, нийгэмд үйлчилгээ үзүүлэх, оюутанд зөвлөх чиглэлээр хангалттай хөгжүүлж чадахгүй байгаа төдийгүй дэмжих, урамшуулах тогтолцоо сул байна. Энэхүү судалгааны зорилго багшийн хөгжлийг дэмжих тухай хуулийн зарим зохицуулалт хуулиар тавьсан зорилгодоо хүрсэн эсэх, практикт хэрхэн хэрэгжиж байгаа, тэдгээрийн хүлээн зөвшөөрөгдсөн байдлыг тогтоох, урьдчилан тооцоолоогүй бусад үр дагавар гарсан эсэхийг тодорхойлоход чиглэж байна. Судалгааны түүврийг төрийн өмчит болон хувийн их, дээд сургуулиудын багш нараас цуглуулсан. Боловсруулалтыг SPSS v26, AMOS V26 программ дээр зохицуулагч болон зуучлагч хувьсагчийн нөлөөллөөр шалгасан. Хамаарах болон бие даасан хувьсагч ач холбогдолтой, эерэг хамааралтай үр дүнг үзүүллээ. Харин зохицуулагч болон зуучлагч хувьсагчийг оруулж тооцоход ач холбогдолгүй, үр нөлөөгүй гэж гарсан. Энэхүү судалгаа онол, практикийн хувьд цаашид судлагдах шаардлагатай.
References
Багшийн хөгжлийг дэмжих тухай хууль 2019 он
Askerk, K.; Kočar, S. Teaching and Pedagogical Training of University Teaching Staff-Practice and Opinions According to the Slovenian Higher Education Legislation. Education. Inc. 2015, 6, 25591.
Fabriz, S.; Hansen, M.; Heckmann, S.; Mordel J.; Mendzheritskaya, J.; Steele, S.; Schulze-Vorberg, L.; Ulrich, I.; Horz, H. How university teachers' professional development programs affect their teaching-related autonomy, self-concept, and subjective knowledge. Height. Education. Res. Dev. 2020, 40, 738–752.
Muammar, Om; Alkatiri, MS What matters to teachers participating in professional development programs in higher education. Int. J. Acad. Dev. 2021, 27, 221–233. [
Noben, I.; Deinum, JF; Douwes-van Ark, IME; Hofmann, WHO What is the relationship of professional development programs to the development of university teachers' self-efficacy beliefs and teaching concepts? Stud. Education. Evaluation. 2021, 68, 100966.
Ödalen, J.; Brommesson, D.; Erlingsson, G.; Shaffer, J. K.; Vogelgren, M. Educating university teachers to be better teachers: The effectiveness of pedagogical training in six Swedish universities. Height. Education. Res. Dev. 2019, 38, 339–353. https://www.researchgate.net/publication/327531704
Багшийн хөгжлийг дэмжих тухай хуулийн 5 дугаар зүйлийн 5.1 дахь хэсэг. 2019 он.
From the presentation of the International Summit on the Teaching Profession in the Netherlands, March 2013.
Effective Teacher Professional Development. by L Darling-Hammond · 2017 · Cited by 4829 — The appropriate citation for this report is: Darling-Hammond, L., Hyler, M. E., Gardner, M. (2017). Effective Teacher Professional Development.76 pages
Ödalen, J.; Brommesson, D.; Erlingsson, G.; Shaffer, J. K.; Vogelgren, M. Educating university teachers to be better teachers: The effectiveness of pedagogical training in six Swedish universities. Height. Education. Res. Dev. 2019, 38, 339–353.
Oxford Review of Education, 2002. What is teacher development? Linda Evans. https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/7386747/what-is-teacher-development-
Darling-Hammond, L.; Hyler, ME; Gardner, M. Effective Teacher Professional Development; Policing Institute for Learning: Palo Alto, CA, USA, (2017)
Denard Thomas, J.; Gail Lunsford, L.; Rodriguez, HA Support for Early Career Academic Staff: Assessing Mentoring Networks. J. Height. Education. Policy Manager. 2015, 37, 320–329.
Faurer J.; Sutton, S.; Worster, L. Faculty Mentoring: Shaping A Program. insult. Educational problems. Res. 2014, 7, 151. [Google Scholar] [CrossRef]
Donnelly, R.; McSweeney, F. From humble beginnings: Evolving mentoring in professional development for academic staff. Prof. Dev. Education. 2011, 37, 259–274.
Sanchez-Tarazaga, L.; Ruiz-Bernardo, P.; Vinoles Cosentino, W.; Esteve-Mon, FM University Teaching Programs. A systematic literature review. Prof. Dev. Education. 2022, 1–17.
Vilppu, H.; Sodervik, I.; Postareff, L.; Murttonen, M. The effects of a short online pedagogy course on university teachers' descriptions of teaching-learning situations. Instr. Science. 2019, 47, 679–709.
Heinonen, N.; Katajavuori, N.; Murtonen, M.; Södervik, I. A short pedagogic course to promote the professional vision of university teachers: A comparison of future and current teachers. Instr. Science. 2022, 1–29.
Pekkarinen, V.; Hirstow, L. Experiences and reflections on the development of pedagogical skills of university teachers. Scan. J. Education. Res. 2017, 61, 735–753.
Renta-Davids, A.-I.; Jimenez-Gonzalez, J.-M.; Fandos-Garrido, M.; González-Soto, Á.-P. Organizational and training factors affecting academic teacher training results. Teach. Height. Education. 2016, 21, 219–231.
De Rijdt, S.; Dochi, F.; Bamelis, S.; van der Vleuten, C. Classification of staff development programs and teachers' perceived effectiveness. Innov. Education. Teach. Int. 2016, 53, 179–190.
Shum, A.; Lau, P.; Fryer, L. From Learner to Teacher: (Re)Developing Teaching Approaches, Interest in Teaching, and Self-Employment in Graduate Teaching Assistants. Height. Education. Res. Dev. 2021, 40, 1546–1563. https://www.researchgate.net/publication/344371360
Stewart, M. Understanding curriculum for university academics: Examining long-term effects. Teach. Teach. Education. 2014, 38, 89–98.
Trautwein, C. Academics' Identity Development of Teachers. Teach. Height. Education. 2018, 23, 995–1010.
Gast, I.; Nilen, M.; Delnoy, L.; Menten, M.; Mihai, A.; Grohnert, T. Promoting the well-being of new university teachers through professional development. Front. Psychology. 2022 , 13 , 866000.
Weurlander, M.; Stanford-Hayes, T. Developing the thinking and practice of medical educators: the impact of a staff development course. Height. Education. Res. Dev. 2008, 27, 143–153.
Desimone, LM. Improving impact research on teachers' professional development: toward better concepts and interventions. Education. Res. 2009, 38, 181–199.
OECD TALIS 2018 Results (Volume I): Teachers and school leaders are lifelong learners; TALIS; OECD: Paris, France, 2019; ISBN 9789264752566. https://www.oecd.org/education/talis-2018-results-volume-i-1d0bc92a-en.htm
Education and Training Monitor 2019 Belgium https://education.ec.europa.eu/sites/default/files/document-library-docs/
Gaebel, BM; Zhang, T.; Bunescu, L. Learning and Teaching in the European Higher Education Area; European University Association: Brussels, Belgium, 2018.
Багшийн хөгжлийн тухай хууль. 4 дүгээр зүйлийн 4.1 дэх заалт. 2019 он.
Багшийн хөгжлийн тухай хууль 3 дугаар бүлгийн 3.1.4 дэх заалт. 2019 он.